Blender 4.5 Yeni Özellikleri
Güncelleme: Blender 4.5 LTS yayınlandı. Blender 4.5 çıktı ve oldukça önemli. Bir LTS (Uzun Süreli Destek) sürümü olarak, bu sürüm iki yıl boyunca hata düzeltmeleri alacak ve bu da onu ciddi bir projeye başlayan herkes için ideal bir seçim haline getirecek. Büyük kompozisyon güncellemelerinden geometri düğümlerindeki iyileştirmelere ve uzun zamandır beklenen UV değişikliklerine kadar Blender 4.5, performansı ve günlük iş akışlarını iyileştirmeyi amaçlayan özelliklerle dolu.
LTS, Kararlılık Demektir
Blender’ın Uzun Süreli Destek (LTS) sürümleri, piyasaya sürüldükten sonra iki yıl boyunca güncelleme alır ve adından da anlaşılacağı gibi, uzun süre güvenilir olması amaçlanmıştır.
LTS sürümleri genellikle birçok yeni özellikle birlikte gelir ve başlangıçta diğer sürümler gibi kararlı olsalar da, gelecekteki sürümlerin tüm hata düzeltmelerini aldıkça zamanla giderek daha güvenilir hale gelirler, ancak daha fazla soruna neden olabilecek yeni özellikler içermezler.
Öne Çıkan Özellikler
Blender 4.5’te sabırsızlıkla beklenen birçok değişiklik var ve bunların hepsi işinizi daha hızlı ve kolay hale getirmeye odaklanıyor. Şu anda Beta aşamasında olduğu için, resmi sürüme kadar yeni özelliklerin eklenmesi pek olası değil, bu yüzden heyecanlanabileceğiniz en önemli 6 değişiklikten bazılarını aşağıda bulabilirsiniz.
Compositor Yenilemesi Devam Ediyor
GPU compositor’ı tamamen tamamlandığına göre, compositor geliştiricileri artık düğümlerin kendisine odaklanıyor. Blender 4.5’te, compositor düğümlerinin gölgelendirici ve geometri düğümleriyle eşleşmesi için yeni düğümler ve soket türleri eklenecek. Neredeyse tüm düğüm ayarları, daha fazla efektin dış gruplardan kontrol edilebilmesi için girdilere dönüştürülecek.
Ayrıca, geometri düğümleri ve gölgelendiriciler için zaten mevcut olan doku düğümleri artık compositor’da destekleniyor. “Düğümleri Kullan” ilk kez etkinleştirildiğinde, Görüntüleyici düğümü artık varsayılan ağaca ekleniyor.
Küçük bir düzenleme var, bu nedenle kompozitör veya görünüm düğümleri için “Alfa Kullan” girişleri gibi seçenekler arıyorsanız, bunun yerine “Alfa Ayarla” düğümünü kullanmanız gerekecek.
Piksele Göreli, Çeviri ve Bulanıklaştırma’dan kaldırılan Göreli seçeneğini kontrol edecek kendi düğümüne sahiptir.
Uyarlanabilir Alt Bölümleme Desteği Ekleniyor
Yıllardır Deneysel seçeneği altında gizlenen özellik artık ilgi görüyor. Blender 4.5’te, öznitelik, UV alt bölümleme ve hareket bulanıklığını desteklemenin yanı sıra, çoklu iş parçacığı sayesinde performansta da büyük bir artış (14 kata kadar daha hızlı!) elde edecek.
Geometri Düğümleri İçin Büyük Adımlar
Blender’ın geometri düğümleri sistemi, 4.5’te etkileyici performans iyileştirmeleri ve birçok yeni özellik kazanıyor.
En çok heyecanlandıran yeni özellikler:
- Bir Kamera Bilgisi düğümü
- Bir Örnek Sınırları düğümü
- Özel ağ normalleri için düğümler
- PLY, OBJ, CSV, STL, TXT ve VDB dosyaları için düğümleri içe aktarın
Yeni Bir Boole Çözücü Eklendi
Boole’lar için Manifold adında yepyeni bir çözücü eklenecek.
Hem çok hızlı hem de hassastır ve mevcut iki seçeneğin, yani Float (eskiden Hızlıydı) ve Exact’in en iyi özelliklerini bir araya getirir. Ancak, adından da anlaşılacağı gibi, yalnızca çok katmanlı ağlar için çalışır – delik, üst üste binen yüzeyler, ters çevrilmiş normaller vb. içermez – şekillendirme ve 3B baskı için mükemmeldir.
UV Yenilemesinin Başlangıcı
Blender 4.5’teki Nesne UV’leri Nesne Modu’nda görüntülenebilecek. Ayrıca, Senkronizasyon Seçimi etkinleştirildiğinde, yapışkan seçim ayarı geçerli olacak.
Büyük değişiklikler olmasa da, her ikisi de son derece memnuniyet verici ve yakında daha büyük ve çok talep edilen UV değişikliklerinin (özellikle Senkronizasyon Seçimi’nde) habercisi.
Grease Pencil’a Geçiş İzni
Grease Pencil nesneleri her zaman son render’ın üzerine kompozitlenmiştir, ancak bu kompozitleme, sanatçıların önemli miktarda kurulum yapmadan kontrol edebileceği bir şey değildi.
Blender 4.5’te Grease Pencil’ın kendi render geçiş izni olacak, böylece kompozitörde herhangi bir yerde kullanılabilir ve ayarlanabilir.
Grease Pencil’ın Geometri düğümleriyle entegrasyonu da gelişmeye devam ediyor. Grease Pencil Nesneleri artık ekle menüsü aracılığıyla aranabilir.
“Katman Seçimi Adlandır” düğümünü eklerken açılır menüden mevcut katmanları seçebilirsiniz.
Grease Pencil Nesneleri artık bazı sınırlamalarla Düğüm Araçlarını destekleyebilir. Grease Pencil Düzenleme Modu, çoklu çerçeve gibi gelişmiş düzenlemeleri destekleyebilir, ancak Düğüm Araçları yalnızca geçerli kareyi okuyup yazabilir.
Ayrıca, Kilitli veya Görünmez katmanlar Düğüm Araçları’nda düzenlenemez.
Blender 4.5 sürüm notları: Blender 4.5 release notes







